Synspunkter — 15 april 2021

Ønskes en fleksibel infrastruktur, kommer fremtidens transport til at foregå på vejene. Og det kan den sagtens uden at gå på kompromis med miljøet. Det kommer Dansk Vejforening med en række forslag til i Masterplan for grønne veje, som er vores bidrag til en grøn mobilitetsplan.

I Dansk Vejforenings Masterplan for grønne veje ønsker vi at fremme de drivmidler, der fortrænger mest CO2, blandt andet elbiler og ladeinfrastruktur og andre alternative brændstoffer. Vi ønsker at fremme grøn kørsel med personbiler, varebiler, lastbiler, busser og cykler. Der gør vi med en effektiv og veludbygget vejinfrastruktur – også cykelstier. Vi skal sikre afhjælpning af trængsel blandt andet ved hjælp af ITS og en grøn omstilling af transportsektoren. Vi ønsker at fremme grøn kollektiv transport med for eksempel BRT-løsninger, som har vist gode positive resultater. Vi ønsker også at fremme bæredygtig produktion ved anlæg og vedligeholdelse af veje med eksempelvis genbrugsasfalt på alle veje samt fornyelse af maskiner. Og så ønsker vi naturligvis også at fremme energivenlige asfalttyper, som man til vores glæde allerede er kommet rigtig langt med. Sidst men ikke mindst stiller vi spørgsmålet: Hvordan køber man grønt? Er det noget, man allerede er bekendt med ude i eksempelvis alle landets kommuner? Det er man ikke, og derfor ønsker vi at fremme grønne indkøbsvejledninger hos staten, regionerne, kommunerne og alle private. Overordnet ønsker Dansk Vejforening, at investeringerne i veje – det vil sige anlæg af nye veje, udvidelser, opgraderinger og vedligeholdelse af veje – skal være led i sammenhængende planer med visionære perspektiver for den grønne trafikale infrastruktur langt ind i de næste årtier.

Vi har brug for veje i mobilitetsplanen

Med disse mange forslag kan Danmark altså opnå en vejinfrastruktur, der er grøn, mere effektiv og sidst, men ikke mindst, fleksibel. For står du som familie, der skal hente og bringe dine børn til og fra skole, børnehave og fritidsaktiviteter, og skal du også nå hjem fra arbejde og handle ind, så nytter det ikke noget, at du sidder fast i en kø på motorvejen, fordi vejene ikke har kapaciteten til den stigende mængde af biler, der indfinder sig der. Så der skal altså veje i den kommende mobilitetsplan, hvis vi skal sikre vækst og velfærd i landet, idet vejene er en vital del af det danske velfærdssamfund på linje med uddannelse og sundhed.

Forslag til nye veje
I Dansk Vejforenings Masterplan for grønne veje kommer vi med forslag til en række vejinfrastrukturprojekter, som regeringen med fordel kan inddrage i deres grønne mobilitetsplan. En fast forbindelse over Kattegat, en midtjysk motorvejskorridor og tredje limfjordsforbindelse, udvidelse af østjysk motorvej mellem Randers og Padborg, fast forbindelse
under Femern Bælt, østlig ringvej, ring 5, tredje etape af Frederikssundsmotorvejen, motorvej til Hillerød, motorvej mellem Rønnede og Næstved og en fast forbindelse mellem Als og Fyn

No TweetBacks yet. (Be the first to Tweet this post)

Share

About Author

(0) Readers Comments

Comments are closed.